Edward Doorten Green Planet Pesse 13-10-2020

Biobrandstoffen vinden nog maar mondjesmaat aftrek. Toch bouwde Edward Doorten (49) aan de A28 bij het Drentse Pesse alvast Green Planet.

 
Het hele scala aan milieuvriendelijker brandstofvarianten is er verkrijgbaar onder welluidende namen als Greenstar 95, Biosmart en Compressed Natural Gas. Waterstof komt daar eerdaags bij. En de laadpalen voor personenauto’s van Green Planet krijgen nog dit jaar gezelschap van een laadinstallatie voor elektrische vrachtauto’s.

Anderen in de branche hebben al het predicaat ‘eerste volledig duurzame tankstation van Europa’ gegeven, zegt Doorten. Niet dat hij het er niet mee eens is. ‘Het is wereldwijd bijzonder wat wij hier doen.’ Vergelijkbare tankstations kent hij niet.
Doorten groeide op in Pesse. Zijn ouders hadden in het Drentse dorp een autobedrijf en Edward was nog maar zes, zeven jaar toen hij verkondigde dat hij de zaak wilde overnemen. Zo geschiedde. Rond de eeuwwisseling besloot hij het bedrijf dichter naar de A28 te verplaatsen – een levensvatbaarder plek dan midden in een dorp – en zich te concentreren op brandstoffen. Gelijktijdig ontstond het verlangen naar een groenere koers. De toenemende berichten over de opwarming van de aarde en de eindigheid van fossiele brandstoffen kon hij toch moeilijk ontkennen? ‘Je kunt het niet maken alle energie te gebruiken en tegen de volgende generaties te zeggen: “Helaas, het is op, zoek het verder maar uit.”’
‘Ik ben niet groen geboren, wel groen geworden’, zegt de ondernemer, die Green Planet helemaal met duurzame materialen liet bouwen. Zoiets in Drenthe? Kan nooit iets worden, zeiden de sceptici. Ze verklaarden Doorten voor gek. Maar hij zette door en opende Green Planet in 2013, na tien jaar knobbelen en plannen maken.
‘Toen ik begon hadden autofabrikanten in de boekjes staan dat de garantie per direct verviel als je groene brandstof tankte. Het stond zelfs op de binnenkant van de benzineklep. Tegenwoordig zit er in de traditionele brandstoffen tien procent bio-ethanol. Hoe gaaf is dat!’

Doorten voelt zich pionier. Zij het eentje met aflossingsverplichtingen bij de bank. In Pesse staan daarom ook nog pompen met gewone LPG, diesel en benzine. Er is vergaderruimte te huur, in de shop worden Big Burgers gebakken en Doorten heeft plannen voor een klimbos. ‘We redden het niet met uitsluitend biobrandstoffen en bietensap, wortelsap en Drents bosbessensap. Daar kunnen we de deuren niet van openhouden.’ ‘The best of both worlds’ noemt hij zijn strategie, waarbij de voorbijganger die koffie of een snack komt scoren misschien ook wel verleid wordt de tank eens vol te gooien met wat groeners.
Shell levert de traditionele brandstoffen aan Green Planet. ‘Je kunt vinden wat je wilt van Shell, maar het is wel een organisatie die in staat is om verduurzaming handen en voeten te geven.’ Zulke partners van formaat heeft Doorten hard nodig. Hij is een kleine speler. Maar juist dat compacte stelt hem in staat zijn nek uit te steken en barrières te doorbreken. ‘Ik hoef dit op dit moment niet voor heel Nederland te doen, of voor heel Europa. Dat komt later wellicht. We hebben geen aandeelhouders die ons in de nek hijgen: “Meer dividend, meer dividend”. En we rekenen niet alles tot drie decimalen achter de komma uit. We dóen het gewoon, omdat we erin geloven. We zullen er niet schathemeltjerijk van worden en dat hoeft ook niet.’

 

 

Bron: https://noorderbreedte.nl/2020/10/09/europas-eerste-duurzame-tankstation/