22-06-2020

Na een tijd van voorbereiding, leidt het innovatieve GREENFLEX-project tot steeds meer mooie resultaten. Zo gaat Green Planet voor een truckarena vol duurzame alternatieven voor de transportsector, rijden verschillende transportbedrijven inmiddels op HVO en zijn ook de eerste e-trucks besteld.

In de truckarena bij Green Planet moeten straks duurzame brandstoffen en energiedragers te vinden zijn als ‘Hydrotreated Vegatable Oil’ (HVO), ‘Liquified Natural Gas’ (LNG), ‘High Power Charging’ (HPC) en waterstof. De arena is echter slechts één van de resultaten van het door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toegekende GREENFLEX-project.

Verduurzaming: verhalen uit de praktijk
Naast het beschikbaar maken van verschillende low- en zero-emission brandstoffen en energiedragers, werken de partners binnen GREENFLEX ook op andere manieren aan het verduurzamen van het transport. Zo zijn bijvoorbeeld de eerste drie e-trucks besteld, waarvan één door Oegema Transport uit Dedemsvaart. “We zijn ervan overtuigd dat het gebruik van diesel een keer eindigt en willen graag helpen bij het ontwikkelen van alternatieven”, legt logistiek manager Erwin Jacobs uit.

Oegema heeft een e-truck van Volvo aangeschaft. Deze Volvo FL Electric is voorzien van zes lithium-ion-accupakketten van ieder 50 kWh. De accu’s laden ook tijdens het remmen op. Volvo Trucks heeft speciale software ontworpen wat gebruikers helpt efficiënt om te gaan met de batterijcapaciteit. Na invulling van de route, het aantal stops en het gewicht toont het systeem onder meer of de route mogelijk is, hoeveel batterijcapaciteit overblijft en wat de gemiddelde transportsnelheid zal zijn. “Om de klimaatdoelstellingen te behalen is het noodzakelijk op zoek te gaan naar duurzame transportalternatieven”, vertelt Cynthia van ’t Hoff van Volvo. “Naast het efficiënter gebruiken van dieseltechnologie waardoor minder schadelijke stoffen en CO2 wordt uitgestoten, zetten we daarbij in op alternatieven voor diesel. Denk aan elektrische trucks en (bio-)LNG, HVO en waterstof.”

De Volvo FL Electric

Ook De Rooy Transport (’t Goy, bij Houten) zet zich actief in voor een duurzame mobiliteit. Voor de volgende stap gaat zij de samenwerking aan met Emoss, een bedrijf dat elektrische voertuigen ontwikkelt. De Rooy heeft al een elektrische Hytruck, maar vervangt die binnenkort door twee kleinere wagens. Hiermee kunnen afstanden tot 200 kilometer worden gereden. “Er zijn steeds meer klanten die graag beleverd worden met zero-emission- voertuigen. Gelukkig, want we moeten als mensheid deze transitie aangaan”, vertelt Eric Beers namens het bedrijf. “Koploper zijn zit in ons DNA. We besteden veel tijd en geld aan duurzamere mobiliteit en zien dat steeds meer klanten dat waarderen.”

Schonere energiedragers en brandstoffen nodig
Meerdere auto’s van transportbedrijf Van der Wiel uit Drachten rijden op HVO, een brandstof met een CO2-reductie van 80 tot 90 procent. HVO is echter nog niet overal te krijgen. “Wij vonden in Green Planet een betrouwbare partner die centraal gelegen is en goed in onze verschillende rijroutes past”, vertelt bedrijfsmanager Marco Meinsma.

Een andere partij waar Green Planet nauw mee samenwerkt, is Sent Waninge. Dit familiebedrijf uit Hoogeveen kent zowel een logistieke tak, als een dealerbedrijf. “We gaan als bedrijf voor zo min mogelijk uitstoot van geluid, stikstof en CO2. Maar daarvoor hebben we nieuwe, schonere energiedragers en brandstoffen nodig”, legt Johnny Nijenhuis van het transportbedrijf uit. “Zonder een vooruitstrevende energieleverancier in de directe omgeving, kunnen we zo’n doelstelling onmogelijk realiseren.”