Wat is jouw reden om niet groen te rijden?

We zijn ons steeds meer bewust van de gevolgen van onze levensstijl voor de aarde. Zo heeft elektrisch rijden bijvoorbeeld een enorme opmars gemaakt de afgelopen jaren. Het begon met slechts enkele modellen en laadmogelijkheden. Nu is er een ruim aanbod, is de techniek van de auto’s verbeterd en blijft het aantal laadpunten groeien. Ook worden fossiele brandstoffen ‘groener’ gemaakt en komen er nieuwe energiedragers op de markt, zoals waterstof. Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar toch gaat dit slechts om een fractie van onze totale bevolking. Er lijkt bij het merendeel toch te veel bezwaren te zijn om de stap in de groene richting te maken. Daar willen wij natuurlijk wat aan doen!

Waarom niet elektrisch rijden?

‘Omdat het te duur is’, geven veel mensen aan. Hiervoor moet natuurlijk gekeken worden naar het financiële totaalplaatje. Ga je een batterij-elektrische auto kopen, dan kun je schrikken van de prijs. Deze liggen aanzienlijk hoger dan die van een auto met een brandstofmotor. Gelukkig zien we een sterke daling in de prijzen. Daarnaast kun je subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto;€ 4000 voor een nieuwe auto en € 2000 voor een occasion. Ook zijn de onderhoudskosten een stuk lager, ongeveer een derde van die bij een auto met brandstofmotor. De verzekering en rente liggen wel hoger, in verband met de hogere aanschafprijs. Daar tegenover staat dat je geen wegenbelasting of aanschafbelasting (bpm) betaalt. Al met al ontlopen de kosten elkaar uiteindelijk niet veel. Wist je dat je via Green Planet Mobility ook de mogelijkheid heeft om Zero Emission occasions te kopen of leasen?

‘Ik kan er niet ver mee rijden’. Dit kan een argument zijn, maar daarvoor moet je eerst de vraag beantwoorden; ‘hoe vaak rij ik grote afstanden?’ Daarnaast; als je ver moet reizen, is het dan een probleem om een pauze in te lassen om ook zelf even bij te laden?’ Zie je dit als een probleem, dan is batterij-elektrisch rijden waarschijnlijk voor jou niet het beste duurzame alternatief. Je zou je dan beter kunnen verdiepen in een waterstofauto. Maar wanneer je alleen korte ritten maakt of soms een lange rit waarbij je geen haast hebt, dan is batterij-elektrisch rijden voor jou zeker het overwegen waard!

‘Ik kan thuis geen laadpaal installeren en wil niet afhankelijk zijn van laadmogelijkheden’. Natuurlijk is een eigen laadpaal uiteindelijk het meest voordelig en handig. Maar niet ieder huis heeft hiervoor de mogelijkheid, doordat er bijvoorbeeld geen eigen oprit is. Dit weerhoudt sommige mensen ervan elektrisch te gaan rijden. We begrijpen dat het gevoel van afhankelijkheid niet prettig is, maar Nederland is in Europa koploper in aantal laadmogelijkheden. Zo hebben we ruim 58.000 openbare laadpunten en kun je bij meer dan 350 stations snelladen. Hierdoor hoef je nooit ver te rijden naar het dichtstbijzijnde laadpunt en ben je met een snellader ook een stuk sneller weer onderweg! Het goede nieuws is dat dit er ook steeds meer worden. Daarnaast heb je met deze laders geen eigen kabel nodig en worden veel snelladers voorzien van groene energie. Bij Green Planet is snelladen al mogelijk en we werken er hard aan om dit in de toekomst uit te breiden!

‘Ik ben bang voor problemen met de accu, wat tot hoge kosten kan leiden.’ De onderhoudskosten voor een batterij-elektrische auto liggen veel lager dan bij een auto met brandstofmotor. De accu is het meest belangrijke en kostbaarste onderdeel. De techniek hiervoor wordt dan ook snel ontwikkeld, waardoor ze verbeteren in prestatie. De eerste generatie elektrische auto’s is nu tien jaar oud en de gemiddelde achteruitgang van de accu’s van deze auto’s is zeer beperkt. Daarnaast zijn fabrikanten wettelijk verplicht om garantie te geven op het accupakket. Loop je toch liever geen risico? Dan is leasen misschien wat voor jou!

Waarom niet rijden op waterstof?

‘Omdat het te duur is’, is het antwoord dat we meestal krijgen op deze vraag. Daarom is het goed deze kosten eens op een rij te zetten. Waterstof tank je in kilo’s, de kosten per km zullen lager dan benzine en hoger dan diesel liggen. Een voordeel is dat de aandrijflijn vrijwel onderhoudsvrij is (net als bij batterij-elektrisch). Ook betaal je geen wegenbelasting. Nieuwe waterstofauto’s zijn (nog) wel duur, maar occasions zijn al veel beter betaalbaar. Ook is er een subsidie voor aan te vragen van € 4.000 of € 2.000 voor een occasion. De markt ontwikkeld zich snel. We verwachten dat in de toekomst vooral de diesel-rijders over zullen stappen naar waterstof. Voor mensen die veel kilometers maken is dit de auto van de toekomst. Interesse in een occasion of lease-auto op waterstof? Green Planet Mobility helpt je graag!

‘Kan dat dan?’ Waterstof als energiedrager voor je auto is inderdaad nog redelijk nieuw. We kunnen ons voorstellen dat je er nog weinig van weet. Toch is het een veelbelovende duurzame oplossing voor transport, waar flink in wordt geïnvesteerd door overheid en bedrijven. Waarom? Wij vertellen je graag meer! Meer over waterstof.
De markt ontwikkelt zich snel. We verwachten dat in de toekomst vooral de diesel-rijders over zullen stappen naar waterstof. Voor mensen die veel kilometers maken is dit de auto van de toekomst omdat je er grotere afstanden mee kunt afleggen dan met een batterij-elektrische auto en de tanktijd ongeveer gelijk is als die van een dieselauto.

‘Omdat waterstof gevaarlijk is.’ Veel mensen hebben dit idee. Dat is natuurlijk niet vreemd, maar toch is waterstof niet gevaarlijker dan bijvoorbeeld benzine, diesel of aardgas. Bedenk je maar eens dat de raketten die de ruimte ingaan, aangedreven worden door waterstof! Waterstof is van zichzelf niet explosief, maar kan branden als het in de juiste verhoudingen met zuurstof wordt gemengd en er ook nog een vlam bij is. Daarom moet je er natuurlijk voorzichtig mee omgaan, net zoals enige andere brandstof of gas.

‘Omdat er te weinig tankpunten zijn.’ Er zijn inderdaad nog niet heel veel waterstoftankstations in Nederland. Maar hier gaat verandering in komen! Nu kun je al waterstof tanken in Helmond, Delfzijl, Rhoon en Arnhem en Den Haag, maar er volgen snel meer. Zo tank je binnenkort waterstof bij Green Planet in Pesse!

Waarom niet rijden op groene benzine of diesel?

‘Omdat het duurder is’, horen we vaak als antwoord op deze vraag. Het woord ‘duurzaam’ betekent vaak ook duurder. Toch is dit niet altijd het geval. Zo tank je onze Green Fuel 95 (nu nog GreenStar95) en HVO Fuel light (nu nog Biosmart) tegen een lagere literprijs dan de FuelSave van Shell. Om het nog leuker te maken, trakteren wij je als bedankje ook nog eens op gratis koffie! Wanneer kom jij groen tanken?

‘Omdat het slecht is voor mijn motor’ wordt vaak als argument aangedragen. Voor de auto’s die gebouwd zijn na 2001, is groene benzine geen enkel probleem. De groene diesel is zelfs geschikt voor elke auto. Wij hebben dan ook nog nooit een klant gehad met klachten. We rijden zelf ook op groene brandstoffen, zonder ook maar één technisch probleem. Onze brandstoffen voldoen dan ook aan de Europese norm en zijn gegarandeerd door de Bovemij.
Zeker weten of je auto geschikt is voor groene brandstof? Doe de kentekencheck!

‘Omdat ik er niet bekend mee ben en liever iets tank dat ik ken’, is natuurlijk een reden die veel mensen hebben om (nog) niet groen te tanken. Nou, dan vertellen wij je natuurlijk graag meer! Lees over welke brandstof er voor jouw auto is of vraag ernaar in onze shop.

‘Dat mag niet in mijn lease auto’, hoorden we nog wel eens van klanten. In het verleden stond zoiets nog wel eens op een sticker in de tankdop, maar tegenwoordig gaat het er gewoon om voor welke brandstof je motor voor geschikt is.
Weten op welke groene brandstof jouw auto kan rijden? Doe de kentekencheck!

Waarom niet rijden op CNG/Groen gas?

Met rijden op CNG-Groen gas bespaar je wel tot 85% uitstoot van stikstof en fijnstof! Toch zijn er relatief weinig mensen die hierop rijden. Een veelgehoorde reden hiervoor is dat ze denken dat er bijna geen tankstations zijn die CNG – Groen gas aanbieden. Toch zijn er momenteel al 180 tankstations in Nederland die deze energiedrager aanbieden en groeit het aantal nog steeds. Kijk op http://cngeurope.com/countries/netherlands/ waar je CNG – Groen gas kunt tanken.

We horen nog wel eens dat mensen denken dat rijden op CNG – Groen gas te duur vinden. Hiervoor moet echter gekeken worden naar het totaalplaatje. Een auto met CNG – Groen gas motor is duurder en je betaalt meer wegenbelasting. Maar ga je tanken, dan ligt de prijs per kilometer zo’n 50-75% lager dan bij benzine. Daarnaast is een CNG-motor is stiller en zuiniger dan een benzinemotor, maar heeft evenveel vermogen. Hierdoor is het rijden op CNG – Groen gas onderaan de streep (TCO) voordeliger dan rijden op benzine.

‘Er is te weinig aanbod in auto’s’ wordt ook wel eens als reden aangedragen om niet te rijden op CNG – Groen gas. Toch zijn er meerdere fabrikanten die deze auto’s produceren; zoals Audi, Fiat, Seat, Skoda en Volkswagen. Er is dus eigenlijk best een ruim aanbod. Het meest interessant is het misschien wel om een occasion te kopen. Ook deze worden regelmatig te koop aangeboden.