22-02-2018

Green Planet maakt onderdeel uit van het TSO2020 project, samen met onder andere Gasunie, Tennet en New Energy Coalition. Er wordt hard gewerkt om duurzaam opgewekte (wind)energie om te zetten in waterstof (H2) door elektrolyse welke wordt getransporteerd naar Green Planet. Green Planet realiseert een robuuste waterstoftankinstallatie, niet alleen voor personenauto’s maar ook voor zwaar transport.

Voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW, voorzitter Alfred Welink van VNO-NCW Noord en directeur Lambert Zwiers van VNO-NCW Noord hebben een bezoek gebracht aan Green Planet. Tijdens dit bezoek hebben Hans de Boer en de transitiemanager van Shell, Ewald Breunesse gezamenlijk de website www.waterstof-tanken.nu gelanceerd. “Op deze website is veel begrijpelijke informatie over waterstof tanken beschikbaar voor de eindgebruiker. De vraagzijde nu aanjagen is van zeer groot belang. Dat kan alleen maar door de vele vragen over waterstof te beantwoorden middels het aanbieden van informatie o.a. via deze website die wij hebben laten ontwikkelen”, aldus Edward Doorten, initiatiefnemer en ondernemer van het Green Planet project.

Flagship-project

“Voor VNO-NCW vormt de energietransitie een hoofdpunt. Als het in het noorden lukt om windenergie op een efficiënte manier om te zetten in groene waterstof en dit door heel Nederland te distribueren, levert dat een grote bijdrage aan CO2-neutraliteit én grote kansen en nieuwe werkgelegenheid voor de betrokken sectoren. Daarom ziet VNO-NCW dit ook als een belangrijk flagship-project voor NL Next Level”, aldus landelijk voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW.

Volgende stap

De volgende stap is de organisatie van het H2 #No Bubble symposium. Dit symposium is  gepland in de tweede helft van mei, in het Auditorium van transportverzekeraar TVM. Het beloofd een programma te worden vol boeiende sprekers, zo geeft Edward Doorten aan. Het symposium richt zich met name op fleetowners, transporteurs en verladers. Zaak is om eerst te zorgen dat het voor hun duidelijk wordt dat waterstof niet meer weg te denken is in de energiehuishouding van morgen. Daarna, praktische en pragmatische informatie over beschikbare auto’s en trucks en de belangrijke ‘total cost of ownership’. “Het is voor ons een prachtige uitdaging, om opnieuw zoveel mogelijk drempels weg te nemen om een meer schone, duurzame en klimaatneutrale vorm van mobiliteit en transport te stimuleren. Dit is precies waar Green Planet voor staat”, zo stelt Edward Doorten.

Sneakpreview over het project GREENFLEX

‘On top of’ waterstof heeft Green Planet het project GREENFLEX ontwikkelt. Dit project is eind 2017 ingediend bij RVO als een Proeftuin in het kader van de DKTI-transport regeling. “Wat ik wil verklappen, dat is, dat er een proeftuin gaat ontstaan voor het zware transport, die zijn weerga in Europa niet kent. Het is nu heel spannend wat de uitslag van RVO gaat worden. Worden we hoog genoeg gerangschikt door de tendercommissie? Wanneer de uitslag positief is en wanneer gerealiseerd, dan kan iedere transportondernemer aan de slag met verduurzaming, niets staat er meer in de weg”, volgens de bevlogen ondernemer.